Pocałunek - obraz Gustawa Klimta



Pocałunek - Gustaw Klimt


The Kiss Klimt


Pocałunek jest najpopularniejszym dziełem Klimta i odwiedzają go corocznie goście w Wiedeńskiej Galerii Austriackiej. Przy niezwykłych wymiarach 72 cale x 72 cale (180 cm x 180 cm) jego potęga i naturalnej wielkości postacie owinięte w złoto, robią niezwykłe wrażenie.

W 1903 roku Klimt dwukrotnie podróżował do Rawenny, gdzie zobaczył mozaikę San Vitale, której wpływ bizantyński był widoczny w obrazach malarza z czasów jego „ złotego okresu”. Wykorzystanie złota nawiązywało do przeszłości Klimta, do złotniczych dziel jego ojca i młodszego brata Ernsta, którzy oboje zmarli dekadę wcześniej. 

Zainteresowanie Klimta okresem bizantyjskim również symbolizowało ruch ku większej stabilności poprzez statyczne, nieorganiczne formy; sugerowanie poszukiwania schronienia po eksploracji przez artystę instynktownych mocy archaicznej Grecji. Pocałunek namalowany szczycie jego "złotego okresu", kończy podobne studia tematyczne w jego karierze, takie jak The Beethoven Frieze i The Tree of Life . Każda praca pomaga w ostatecznym zrozumieniu alegorii, która reprezentuje mistyczne połączenie miłości duchowej i erotycznej oraz łączenie jednostki z wiecznym kosmosem.

Obie postacie są w pełni zrealizowane i symbolicznie połączone, gdy napotykają złotą otchłań doskonałości. Dominującą męską siłę wyraża potężny płaszcz męskich czarnych i szarych bloków, zmiękczony kobiecymi spiralami przypominającymi "Drzewo życia". Dla kontrastu, energia żeńska jest pokazana jako wirujące kręgi jasnych motywów kwiatowych i falujące w górę linie. 

Z tych szat artystycznego tworzenia złoty deszcz błogosławi żyzną ziemię, podobną do zstępujących róż w "Fryzie Beethovena". Trójkątne liście przywołują również obrazy wody z obrazów takich jak Węże wodne . Następuje tutaj rozluźnienie naturalizmu Klimta, dzialajace na korzyść osobistego symbolicznego języka sugerującego działanie nieświadomego umysłu, w szczególności jego erotycznego popędu, osiągnęło punkt kulminacyjny. Poprzez dwie postacie, ukazane nie nago, ale ubrane w gęsto wzorzyste suknie, Klimtowi udało się wywołać moment intensywnej zmysłowej przyjemności, w ostro stylizowanej i spłaszczonej kompozycji.

Records ujawnia, że ​​Klimt był grubym i rozmyślającym człowiekiem, zwykle fotografowanym w fartuchu malarza, który nigdy nie ożenił się i prowadził jawnie bohemy. Jeśli Klimt wolałby, aby jego obrazy wyrażały jego naturę, to przesłanie, które zawarł w Pocałunku, było niezwykle sugestywne - dając do zrozumienia, poprzez swoje wyszukane powierzchnie, działanie enigmatycznej podświadomości. To nie przypadek, że prace Klimta są często związane z dziełem jego wiedeńskiego rodaka i niemal współczesnego Zygmunta Freuda . Kiedy Klimt zmarł w 1918 roku, w 55 roku życia, w jego pracowni znaleziono kilka niedokończonych dzieł o uderzająco seksualnym charakterze, jak gdyby ujawniając podtekst erotyczny ukryty pod wieloma wcześniejszymi pracami.

"Pocałunek" to artystyczna odpowiedź Klimta na bizantyjskie mozaiki w Rawennie we Włoszech, które tak bardzo go dotknęły. Podczas ponownej oceny "Pocałunku na 150-lecie" Klimta, dziennikarz Adrian Brijbassi napisał: "Pocałunek Gustava Klimta przewyższa oczekiwania", w przeciwieństwie do tej małej i beznadziejnej Mony Lisy . Po rzuceniu cienia na bardziej znany obraz, Brijbassi wyjaśnił: "[Pocałunek] robi to, co wielkie dzieło ma do zrobienia: Trzymaj wzrok, spraw, byś podziwiał jego walory estetyczne, starając się dostrzec, co jest poza jego powierzchownymi aspektami."

10 faktów, których możesz nie wiedzieć o "Pocałunku"


1. Post-wiktoriańskie społeczeństwo na początku XX wieku postrzegało "The Kiss" jako pornografię, mimo że obie postacie są w pełni ubrane.

2. Pomimo publicznego oburzenia, które wygenerował, "Pocałunek" sprzedał się zanim artysta całkowicie go sfinalizował. Inwestorem było Belvedere Museum w Wiedniu (Austria).

3. Cena sprzedaży 25 000 koron - około 240 000 dolarów we współczesnej walucie Stanów Zjednoczonych - była pięciokrotnie wyższa niż w przypadku jakiegokolwiek wcześniejszego obrazu sprzedanego w Wiedniu.

4. Obraz ma ok 180x180 cm

5. Artysta i praca są prawnym środkiem płatniczym. W 2003 r. Mennica austriacka wydała 14-gramową, 100-złotową monetę przedstawiającą głowę Gustava Klimta, a po drugiej stronie - akwafortę "Pocałunku".

6. "Pocałunek" jest ostatnim obrazem Złotego okresu Klimta, w którym włączył złote liście do swoich dzieł. Praktyka ta odzwierciedla silny wpływ złotej sztuki religijnej średniowiecza, a także dzieł sakralnych stworzonych przez artystów z Cesarstwa Bizantyjskiego. W rezultacie niektórzy uważali takie obrazy, jak "Pocałunek" za świętokradcze.

7. Artysta stworzył "Pocałunek", jego najbardziej symboliczny obraz, w następstwie ponurej porażki. W pierwszej dekadzie XX wieku Klimt ukończył serię pod nazwą Vienna Ceiling Paintings w wielkiej hali Uniwersytetu Wiedeńskiego. W dużej mierze dzięki nagim postaciom z tej serii uznana społeczność artystyczna wyśmiewała je jako pornograficzne. Klimt ostatecznie poprosił o pomoc zamożnego mecenasa, który spłacił 30 000 koron na rzecz Ministerstwa Edukacji w Wiedniu i zabrał jego obrazy w inne miejsce.

8. Jednym z czynników odróżniających "Pocałunek" od większości dzieł artysty jest włączenie mężczyzny i kobiety do siebie. Inne obrazy przedstawiające obie płcie to: Beethoven Frieze z 1901, Fulfillment (The Embrace) z 1905 i Death and Life z 1910 roku.

9. "Pocałunek" to kompilacja różnych szkół artystycznych. Złoty liść nawiązuje do tak bizantyjskich dzieł sztuki, jak mozaiki w kościele San Vitale. Kompozycja utworu odzwierciedla wpływ japońskich rycin, co było widoczne także w niektórych wcześniejszych impresjonistycznych obrazach. Kontrastujące wzory płaszcza dwóch kochanków odzwierciedlają ruch Arts and Crafts tej epoki i ogólnie Klimt nasycil"The Kiss" elementami stylu Art Nouveau.

10. Pod koniec Drugiej Wojny Światowej, obrazy Uniwersytetu Wiedeńskiego znalazły się wśród dzieł Klimta zniszczonych przez wycofujące się wojska niemieckie. "Pocałunek" pozostaje jednak na wystawie w Belvedere.



Komentarze