Pocałunek - Gustaw Klimt
Pocałunek jest
najpopularniejszym dziełem Klimta i odwiedzają go corocznie goście
w Wiedeńskiej Galerii Austriackiej. Przy niezwykłych wymiarach 72
cale x 72 cale (180 cm x 180 cm) jego potęga i naturalnej wielkości
postacie owinięte w złoto, robią niezwykłe wrażenie.
W 1903 roku Klimt
dwukrotnie podróżował do Rawenny, gdzie zobaczył mozaikę San
Vitale, której wpływ bizantyński był widoczny w obrazach malarza
z czasów jego „ złotego okresu”. Wykorzystanie złota
nawiązywało do przeszłości Klimta, do złotniczych dziel jego
ojca i młodszego brata Ernsta, którzy oboje zmarli dekadę
wcześniej.
Zainteresowanie Klimta okresem bizantyjskim również
symbolizowało ruch ku większej stabilności poprzez statyczne,
nieorganiczne formy; sugerowanie poszukiwania schronienia po
eksploracji przez artystę instynktownych mocy archaicznej Grecji.
Pocałunek namalowany szczycie jego "złotego okresu",
kończy podobne studia tematyczne w jego karierze, takie jak The
Beethoven Frieze i The Tree of Life . Każda praca pomaga w
ostatecznym zrozumieniu alegorii, która reprezentuje mistyczne
połączenie miłości duchowej i erotycznej oraz łączenie
jednostki z wiecznym kosmosem.
Obie postacie są w
pełni zrealizowane i symbolicznie połączone, gdy napotykają złotą
otchłań doskonałości. Dominującą męską siłę wyraża potężny
płaszcz męskich czarnych i szarych bloków, zmiękczony kobiecymi
spiralami przypominającymi "Drzewo życia". Dla kontrastu,
energia żeńska jest pokazana jako wirujące kręgi jasnych motywów
kwiatowych i falujące w górę linie.
Z tych szat artystycznego
tworzenia złoty deszcz błogosławi żyzną ziemię, podobną do
zstępujących róż w "Fryzie Beethovena". Trójkątne
liście przywołują również obrazy wody z obrazów takich jak Węże
wodne . Następuje tutaj rozluźnienie naturalizmu Klimta, dzialajace
na korzyść osobistego symbolicznego języka sugerującego działanie
nieświadomego umysłu, w szczególności jego erotycznego popędu,
osiągnęło punkt kulminacyjny. Poprzez dwie postacie, ukazane nie
nago, ale ubrane w gęsto wzorzyste suknie, Klimtowi udało się
wywołać moment intensywnej zmysłowej przyjemności, w ostro
stylizowanej i spłaszczonej kompozycji.
Records ujawnia, że
Klimt był grubym i rozmyślającym człowiekiem, zwykle
fotografowanym w fartuchu malarza, który nigdy nie ożenił się i
prowadził jawnie bohemy. Jeśli Klimt wolałby, aby jego obrazy
wyrażały jego naturę, to przesłanie, które zawarł w Pocałunku,
było niezwykle sugestywne - dając do zrozumienia, poprzez swoje
wyszukane powierzchnie, działanie enigmatycznej podświadomości. To
nie przypadek, że prace Klimta są często związane z dziełem jego
wiedeńskiego rodaka i niemal współczesnego Zygmunta Freuda . Kiedy
Klimt zmarł w 1918 roku, w 55 roku życia, w jego pracowni
znaleziono kilka niedokończonych dzieł o uderzająco seksualnym
charakterze, jak gdyby ujawniając podtekst erotyczny ukryty pod
wieloma wcześniejszymi pracami.
"Pocałunek"
to artystyczna odpowiedź Klimta na bizantyjskie mozaiki w Rawennie
we Włoszech, które tak bardzo go dotknęły. Podczas ponownej oceny
"Pocałunku na 150-lecie" Klimta, dziennikarz Adrian
Brijbassi napisał: "Pocałunek Gustava Klimta przewyższa
oczekiwania", w przeciwieństwie do tej małej i beznadziejnej
Mony Lisy . Po rzuceniu cienia na bardziej znany obraz, Brijbassi
wyjaśnił: "[Pocałunek] robi to, co wielkie dzieło ma do
zrobienia: Trzymaj wzrok, spraw, byś podziwiał jego walory
estetyczne, starając się dostrzec, co jest poza jego
powierzchownymi aspektami."
10 faktów, których możesz nie wiedzieć o "Pocałunku"
1.
Post-wiktoriańskie społeczeństwo na początku XX wieku postrzegało
"The Kiss" jako pornografię, mimo że obie postacie są w
pełni ubrane.
2. Pomimo
publicznego oburzenia, które wygenerował, "Pocałunek"
sprzedał się zanim artysta całkowicie go sfinalizował. Inwestorem
było Belvedere Museum w Wiedniu (Austria).
3. Cena sprzedaży
25 000 koron - około 240 000 dolarów we współczesnej walucie
Stanów Zjednoczonych - była pięciokrotnie wyższa niż w przypadku
jakiegokolwiek wcześniejszego obrazu sprzedanego w Wiedniu.
4. Obraz ma ok
180x180 cm
5. Artysta i praca
są prawnym środkiem płatniczym. W 2003 r. Mennica austriacka
wydała 14-gramową, 100-złotową monetę przedstawiającą głowę
Gustava Klimta, a po drugiej stronie - akwafortę "Pocałunku".
6. "Pocałunek"
jest ostatnim obrazem Złotego okresu Klimta, w którym włączył
złote liście do swoich dzieł. Praktyka ta odzwierciedla silny
wpływ złotej sztuki religijnej średniowiecza, a także dzieł
sakralnych stworzonych przez artystów z Cesarstwa Bizantyjskiego. W
rezultacie niektórzy uważali takie obrazy, jak "Pocałunek"
za świętokradcze.
7. Artysta stworzył
"Pocałunek", jego najbardziej symboliczny obraz, w
następstwie ponurej porażki. W pierwszej dekadzie XX wieku Klimt
ukończył serię pod nazwą Vienna Ceiling Paintings w wielkiej hali
Uniwersytetu Wiedeńskiego. W dużej mierze dzięki nagim postaciom z
tej serii uznana społeczność artystyczna wyśmiewała je jako
pornograficzne. Klimt ostatecznie poprosił o pomoc zamożnego
mecenasa, który spłacił 30 000 koron na rzecz Ministerstwa
Edukacji w Wiedniu i zabrał jego obrazy w inne miejsce.
8. Jednym z
czynników odróżniających "Pocałunek" od większości
dzieł artysty jest włączenie mężczyzny i kobiety do siebie. Inne
obrazy przedstawiające obie płcie to: Beethoven Frieze z 1901,
Fulfillment (The Embrace) z 1905 i Death and Life z 1910 roku.
9. "Pocałunek"
to kompilacja różnych szkół artystycznych. Złoty liść
nawiązuje do tak bizantyjskich dzieł sztuki, jak mozaiki w kościele
San Vitale. Kompozycja utworu odzwierciedla wpływ japońskich rycin,
co było widoczne także w niektórych wcześniejszych
impresjonistycznych obrazach. Kontrastujące wzory płaszcza dwóch
kochanków odzwierciedlają ruch Arts and Crafts tej epoki i ogólnie
Klimt nasycil"The Kiss" elementami stylu Art Nouveau.
10. Pod koniec
Drugiej Wojny Światowej, obrazy Uniwersytetu Wiedeńskiego znalazły
się wśród dzieł Klimta zniszczonych przez wycofujące się wojska
niemieckie. "Pocałunek" pozostaje jednak na wystawie w
Belvedere.
Komentarze
Prześlij komentarz