Obraz z fakturą cz. I

Obraz z fakturą

Gwasz to kryjąca farba wodna z domieszką kredy, nieprzezroczysta - w przeciwieństwie do transparentnych farb akwarelowych. Nakłada się ją grubszą warstwą niż akwarele, nie trzeba jej bardzo mocno rozwadniać. Gwasz ma wiele możliwości zastosowania, jest bardzo wszechstronnym medium.
Uzupełnieniem gwaszu jest pasta do reliefów. Można za jej pomocą stworzyć realistycznie wyglądającą fakturę. A jeśli chcemy wzmocnić efekt, wystarczy dodać do pasty proszek marmurowy lub bardzo drobny żwirek, Niejednolita faktura potęguje wrażenie, jakie chcemy uzyskać za pomocą koloru, zmienia jego postrzeganie.

Pasta do reliefów

Pasta do reliefów to gęsta substancja, która służy jako podkład pod farbę. Można nałożyć ją na powierzchnię podobrazia i kiedy pasta wyschnie, pomalować farbami kryjącymi. Warstwa pasty tworzy zróżnicowaną fakturę. Pastę robi się z gipsu (mineralnego spoiwa wiążącego) lub na bazie żywic naturalnych (lateks) czy chemicznych (polimery akrylowe). Każdy rodzaj pasty daje inne efekty. Można ją kupić w sklepach z artykułami papierniczymi, choć pasty lepszej jakości są dostępne jedynie w specjalistycznych sklepach dla plastyków.

narzędzia do reliefu
Oto narzędzia i materiały, których użyjemy podczas tej lekcji: akrylowa pasta do reliefów, gwasz, pędzle oraz mała szpachelka malarska.

Pasta, której będziemy używać podczas tej lekcji, jest akrylowa. Można ją nakładać na każdy rodzaj powierzchni, na przykład na papier, płótno, karton lub drewno. Warunek jest jeden, powierzchnia, do której będzie przylegać pasta, nie może być tłusta.
Pasta do reliefów jest całkowicie rozpuszczalna w wodzie, w związku z tym narzędzia, którymi się ją nanosi, można po zakończonej pracy dokładnie umyć, oczywiście zanim pasta na nich zaschnie. Dziś będziemy pracować na papierze, ponieważ to najbardziej uniwersalne podłoże dla gwaszu.

Przykłady zastosowania pasty do reliefów

Pasty do reliefów używamy wtedy gdy chcemy uzyskać określoną fakturę, która ma za zadanie wzbogacić dwuwymiarową płaszczyznę obrazu. Całość musimy zaplanować wcześniej, ponieważ pastę nakłada się przed farbami. Kolor nanosimy dopiero wtedy, gdy warstwa pasty zupełnie wyschnie. Podczas kolejnych ćwiczeń zaprezentuję niektóre możliwości, jakie daje ta plastyczna i efektowna technika. Właśnie ze względu na tę efektowność zaleca się stosowanie pasty nie na całej powierzchni, a jedynie na wybranych fragmentach.

nakładanie pasty do reliefów
Pastę do reliefów możemy nanosić szpachelką, pędzlem albo palcami.

Faktura w rysunku skały

Warstwa pasty stanowi podkład do dalszej pracy z kolorem. Możemy ja nałożyć pędzlem, szpachelką lub palcami.
Nabieramy szpachelką odrobinę pasty, kładziemy na papierze i rozprowadzamy, nadając jej odpowiednią formę - w pierwszym ćwiczeniu będzie to kształt skaty. Potem delikatnie modelujemy fakturę skałę. Nie musimy być za bardzo dokładni, nierówności czy różnice tam i ówdzie sprawią, że efekt będzie bardziej realistyczny.

Schnięcie

Pasta do reliefów schnie stosunkowo szybko. Czas schnięcia zależy od grubości nałożonej warstwy. Jeżeli chcemy go skrócić możemy użyć suszarki do włosów. Nie trzeba zbytnio zbliżać strumienia powietrza do papieru, wystarczy odległość około 15 cm.

Faktura i kolor

Kiedy pasta do reliefów wyschnie, możemy zacząć nakładać farbę. Odpowiednie zastosowanie koloru wzmacnia wrażenie faktury, Bardzo ważna jest kolejność, w jakiej nanosimy kolory. Najpierw malujemy ciemnymi barwami. Wypełniają one zagłębienia w fakturze pasty i stanowią bazę dla jaśniejszych barw. Zwróćcie uwagę na pierwszą warstwę koloru - używamy prawie czarnego odcienia i zamalowujemy całą powierzchnie skały. Niebo i wodę malujemy jednolitymi odcieniami błękitu, na tym tle ciemna skała odcina się bardzo wyraźnie.

Nakładanie koloru na pastę Kiedy pasta wyschnie, nanosimy na całą powierzchnię najciemniejszy ton, w tym przypadku ciemny, prawie czarny kolor

nakładanie pasty strukturalnej Ostatnie warstwy jasnego koloru przedstawiają najjaśniejsze partie i uwypuklają fakturę.

Komentarze