Jak trzymać pędzel podczas malowania?

Jak używać pędzli w malarstwie olejnym?


W technice olejnej pędzla można używać na rożne sposoby, w zależności od tego, jak będziemy go trzymać, ruch pędzla będzie można wyprowadzać z ramienia, nadgarstka lub palców. Prawidłowe trzymanie pędzla jest kluczowe w procesie malowania i to od niego zależny ostateczny wygląd obrazu.

Jeśli nie zniechęcimy się przy pierwszych niepowodzeniach z łatwością nauczymy się w pełni kontrolować ruchy pędzla.
Pędzel trzymany w połowie wysokości

Średnia wysokość

Jeśli chwycimy pędzel na średniej wysokości, trzonek znajdzie się po wewnętrznej stronie dłoni, czyli nie będzie trzeba nadmiernie przyciskać pędzla. Ten sposób trzymania pędzla zapewnia dość duża swobodę ruchów, a co za tym idzie - pewniejsze posługiwanie się farbami i nakładanie kolorów. W tym przypadku decydująca rolę w wyprowadzaniu ruchu odgrywa nadgarstek.



W głębi dłoni

Pędzel trzymany wewnątrz dłoni
Innym sposobem trzymania pędzla jest opuszczenie ręki aż do połowy trzonka, włożenie pędzla w środek dłoni i oparcie go o palec wskazujący, wzdłuż dłoni. Tym sposobem pędzel staje się przedłużeniem ramienia, co pozwala nam wykonywać proste pociągnięcia.





Tak jak ołówek

Gdy trzymamy pędzel tak jak ołówek pomiędzy palcami a kciukiem, możemy kontrolować pociągnięcia pędzla. Wykonane w ten sposób ruchy będą krótkie i szybkie. Ten rodzaj pociągnięć
Pędzel trzymany tak jak ołówek
umożliwia malowanie szczegółów i delikatnych, cienkich linii - przydaje się do oddania faktury trawy, włosów, drewna itp.





Pędzel trzymany za koniec trzonka

Za koniec trzonka

Kiedy trzymamy pędzel za koniec trzonka, płynność ruchów zapewnia nam ramę. Wychodzące w ten sposób spod pędzla linie są bardzo ekspresyjne. Stosuje się je przede wszystkim do malowania z dużej odległości oraz do tworzenia szkiców. Dzięki dużej swobodzie ruchów pociągnięcia są szerokie i trudno jest kontrolować szczegóły.


Gdy uczymy się właściwego trzymania pędzla, możemy przypadkowo uzyskać szeroka gamę rozmaitych efektów. Są one uzależnione od rodzaju pędzla oraz od sposobu trzymania go i kąta nachylenia. Wszystkie te czynniki umożliwiają uzyskiwanie rożnych efektów - od miękkich i swobodnych pociągnięć do zamaszyste i ekspresyjne, wąskie lub szerokie itp.
Posługiwanie się pędzlem ćwiczymy na papierze lub kawałku płótna. Warto nauczyć się malować szerokie linie rozciągając kolory, upłynniać farby i zostawiać odciski pędzla. Najważniejsze w procesie nauki jest dogłębne poznanie możliwości farb olejnych.

Impast to technika malowania polegająca na nakładaniu dużej ilości spoistej farby a tym samym na budowaniu wyrazistej i ekspresyjnej faktury obrazu. Innymi słowy jest to malowanie gruba warstwą farby w przeciwieństwie do malowania cienką lub nawet przejrzystą warstwą farby. Skojarzenie tych dwóch sposobów malowania na jednym obrazie daje pełnię malarskiego wyrazu

Czyszczenie pędzli po zakończeniu malowania

1
2
Po zakończeniu każdej sesji malarskiej trzeba dobrze umyć pędzel, inaczej po wyschnięciu będzie on zupełnie bezużyteczny i nic nie da się z nim zrobić. Czyszczenia pędzli trzeba się jednak nauczyć a kolejność wykonywanych czynności bynajmniej nie jest przypadkowa. 






3
1.  Po pierwsze trzeba dobrze wytrzeć pędzel w papier gazetowy. 
4
2. Następnie po pozbyciu się już z grubsza farby, trzeba włożyć go do słoika z terpentyną. Zostawiamy go tam na tyle długo, aby rozpuściła się większość farby zgromadzonej na włosiu pędzla.
 Ponownie wracamy do czyszczenia.
3. Później myjemy pędzel wodą z mydłem. Namydlamy pędzel w kostce mydła, po czym okrężnymi ruchami pocieramy pędzlem wnętrze dłoni, aż farba się rozpuści,zmywamy wodą i powtarzamy całą operację z mydłem od początku. 
4. Kiedy widzimy, ze na pędzlu nie ma już farby, wycieramy go w kawałek szmatki i odkładamy do wyschnięcia.






Komentarze